Kies je opleiding
Opleidingkiezer
Filter
Wis alle filters
Zoek opleiding
Domeinen
Domein
School
Graad
Type
Tags
Opleidingen
Domein:
Algemene vorming
School:
athena Ter Bruyninge
Graad:
Observatiefase
Type:
OV3
Domein:
Algemene vorming,STEM en Wetenschappen
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Dubbele finaliteit
Domein:
Algemene vorming,STEM en Wetenschappen
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Dubbele finaliteit
Domein:
Algemene vorming,STEM en Wetenschappen
School:
athena Pottelberg
Graad:
7e jaar
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming
School:
athena Ter Bruyninge
Graad:
Type:
OV1
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
1e graad
Type:
A-stroom
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
1e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming
School:
athena Ter Bruyninge
Graad:
Type:
OV2
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Dubbele finaliteit
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
2e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
1e graad
Type:
Dubbele finaliteit
Domein:
Algemene vorming,Creatief
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Domein:
Economie en Maatschappij,Algemene vorming
School:
athena Pottelberg
Graad:
3e graad
Type:
Doorstroomfinaliteit
Opleidingen
Biotechnieken
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. Je hebt heel veel labopraktijk én in 3de graad ook stage.Wat hierna?
Een brede waaier aan bacheloropleidingen om uit te kiezen: Biomedische Laboratoriumtechnologie, Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnologie, Toegepaste Gezondheidswetenschappen, Verpleegkunde, Wellbeing & Coaching, Ergotherapie, Energiemanagement. Een superrichting als perfecte voorbereiding op wetenschappelijke bacheloropleidingen. Tewerkstelling gegarandeerd!Lessentabel
BASISVORMING | BioT | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 3 | |
Frans |
4 |
|
Engels | ||
Geschiedenis & Burgerschap | 0,5 | |
Geschiedenis | 1 | |
Wiskunde | 4 | |
STEM |
Aardrijkskunde | 0,5 |
Biologie | ||
Chemie | ||
Fysica | ||
STEM |
Aardrijkskunde | |
Natuurwetenschappen | 1 | |
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 19 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Kunst & Artistieke expressie | 1 | |
Labo - STEM | 3 | |
Toegapste chemie en biologie | 3 | |
Biotechnieken | 6 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 13 |
Biotechnologische en Chemische Technieken
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. Je hebt heel veel labopraktijk én in 3de graad ook stage.Wat hierna?
Een brede waaier aan bacheloropleidingen om uit te kiezen: Biomedische Laboratoriumtechnologie, Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnologie, Toegepaste Gezondheidswetenschappen, Verpleegkunde, Wellbeing & Coaching, Ergotherapie, Energiemanagement. Een superrichting als perfecte voorbereiding op wetenschappelijke bacheloropleidingen. Tewerkstelling gegarandeerd!Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 3 | |
Frans | 2 | |
Engels | 2 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 1/2 | |
Wiskunde | 3 | |
STEM |
Aardrijkskunde | 1 |
Biologie | 3 | |
Chemie | 4 | |
Fysica | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 23,5 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Kunst & Artistieke expressie | 1/0 | |
Labo - STEM | 6 | |
Financiële competetenties | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 7 |
Bijzondere wetenschappelijke vorming na structuuronderdeel met dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit (onderwijskwalificatie 4)
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. In combinatie hiermee krijg je een stevig pakket Wiskunde te verwerken dat zeer uitdiepend mag worden genoemd.Wat hierna?
Masteropleidingen Geneeskunde, Burgerlijk Ingenieur, Industrieel Ingenieur, Bio-ingenieurswetenschappen of Farmacie? Ook een Master Geografie of Toegepaste Informatica kunnen perfect, en natuurlijk Chemie, Biologie of Fysica. Keuze te over! Wil je liever een bacheloropleiding kan je kiezen uit zowat alles.Lessentabel
BASISVORMING | uur/week | |
Biologie | 3 | |
Chemie | 5 | |
Fysica | 5 | |
Wiskunde | 15 | |
Academisch schrijven | 2 |
Economie
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld.Wat hierna?
Een brede waaier aan master- en bacheloropleidingen om uit te kiezen: Master Taal- en Letterkunde, Master Vertaler/Tolk, Bachelor Office Management, Bachelor Bedrijfsmanagement, Bachelor Marketing, Bachelor Sociaal Werk, Bachelor Journalistiek, Bachelor Netwerkeconomie en zoveel meer zijn allemaal perfect mogelijk.Lessentabel
1ste GRAAD A-stroom (ASO – KSO) |
|||
BASISVORMING | 1A | 2A | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding (CLIL : mogelijkheid om de les in het Frans te volgen) | 2 | 2 | |
Artistieke vorming | 1 | 1 | |
Nederlands + leren leren in het 1ste jaar | 5 | 4 | |
Burgerschap en financiële geletterdheid | project | ||
Mens en maatschappij |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 2 | |
Moderne vreemde talen |
Frans | 4 | 3 |
Engels | 2 | 2 | |
STEM | Wiskunde | 5 | 4 |
Natuurwetenschappen | 1 | 2 | |
Onderzoek en ontwerp -Techniek | 2 | 2 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 27 | 25 | |
Remediëren = herhaling basislerstof, extra oefeningen |
2u in totaal |
||
Excelleren = verder uitdiepen, verkennen, meer uitdagen | |||
Nederlands | 1u | ||
Engels | 1u | ||
Frans | 1u - 2u mogelijk | ||
Wiskunde | 1u - 2u mogelijk | ||
e-twinning | 1u - excelleren | ||
Talentenmodule - verkennen of verdiepen | 4u | 5u | |
Latijn (+ Grieks in het 2de) | 4 | 5 | |
Kunst | 2 | 5 | |
Sport (basket, dans, fitness, ijsschaatsen, judo, omni-sport, tennis/padel, voetbal, zwemmen) * optie 2u. | 2 | 5 | |
Moderne talen | 2 | - | |
Wetenschappen | 2 | - | |
Moderne talen met wetenschappen | - | 5 | |
Economie | - | 5 | |
Voor iedereen | |||
ICT (officepakket + programmeren) | 1 | 1 | |
Klasuur (teambuilding, sociale vaardigheden,...) | 1 | - |
Economie - Wiskunde
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld. In combinatie hiermee krijgen de leerlingen een stevig pakket Wiskunde aangeboden dat zowel inhoudelijk als qua aantal uren optimaal voorbereidt op alle richtingen waarbij wiskunde een must is.Wat Hierna?
Een brede waaier aan master- en bacheloropleidingen om uit te kiezen: Master Taal- en Letterkunde, Master Vertaler/Tolk, Bachelor Office Management, Bachelor Bedrijfsmanagement, Bachelor Marketing, Bachelor Sociaal Werk, Bachelor Journalistiek, Bachelor Netwerkeconomie en zoveel meer zijn allemaal perfect mogelijk. Of misschien volg ik Handelswetenschappen of word ik Handelsingenieur.Lessentabel
BASISVORMING | ECWI | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 3 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Geschiedenis | ||
Wiskunde | 4 | |
STEM |
Aardrijkskunde |
4 |
Biologie | ||
Chemie | ||
Fysica | ||
STEM |
Aardrijkskunde |
|
Natuurwetenschappen | ||
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 25 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Economie en Bedrijfswetensschappen | 4 | |
Wiskunde | 2 | |
Informatiewetenschappen | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 7 |
1ste graad A-stroom Zoom
Werk je planmatig en ga je graag zelfstandig aan het werk? Vind je het boeiend om op een onderzoekende manier de wereld te ontdekken samen met je klasgenoten? Via verschillende freinet-technieken zet je in op een brede kennis en ontwikkel je vaardigheden voor jouw toekomst aan de hogeschool of universiteit.Wat Hierna?
De brede doorstroomvorming houdt quasi alle keuzes aan hogeschool en universiteit open. Een master Geschiedenis? Politieke Wetenschappen? Psychologie? Of misschien ga ik in het onderwijs of doe ik een creatieve opleiding.Lessentabel
1ste GRAAD A-stroom (ASO – KSO) |
|||
BASISVORMING | 1A | 2A | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding (CLIL : mogelijkheid om de les in het Frans te volgen) | 2 | 2 | |
Artistieke vorming | 1 | 1 | |
Nederlands + leren leren in het 1ste jaar | 5 | 4 | |
Burgerschap en financiële geletterdheid | project | ||
Mens en maatschappij |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 2 | |
Moderne vreemde talen |
Frans | 4 | 3 |
Engels | 2 | 2 | |
STEM | Wiskunde | 5 | 4 |
Natuurwetenschappen | 1 | 2 | |
Onderzoek en ontwerp -Techniek | 2 | 2 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 27 | 25 | |
Remediëren = herhaling basislerstof, extra oefeningen |
2u in totaal |
||
Excelleren = verder uitdiepen, verkennen, meer uitdagen | |||
Nederlands | 1u | ||
Engels | 1u | ||
Frans | 1u - 2u mogelijk | ||
Wiskunde | 1u - 2u mogelijk | ||
e-twinning | 1u - excelleren | ||
Talentenmodule - verkennen of verdiepen | 4u | 5u | |
Latijn (+ Grieks in het 2de) | 4 | 5 | |
Kunst | 2 | 5 | |
Sport (basket, dans, fitness, ijsschaatsen, judo, omni-sport, tennis/padel, voetbal, zwemmen) * optie 2u. | 2 | 5 | |
Moderne talen | 2 | - | |
Wetenschappen | 2 | - | |
Moderne talen met wetenschappen | - | 5 | |
Economie | - | 5 | |
Voor iedereen | |||
ICT (officepakket + programmeren) | 1 | 1 | |
Klasuur (teambuilding, sociale vaardigheden,...) | 1 | - |
Economie-Moderne Talen
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld. Via de vakken Moderne Talen ontwikkelen onze leerlingen een brede talenkennis. Frans, Engels en Duits én Spaans in de 3de graad zorgen ervoor dat onze leerlingen mondeling en schriftelijk degelijk worden voorbereid. Ook voor Nederlands staat er een uurtje extra op het programma.Wat Hierna?
Een brede waaier aan master- en bacheloropleidingen om uit te kiezen: Master Taal- en Letterkunde, Master Vertaler/Tolk, Bachelor Office Management, Bachelor Bedrijfsmanagement, Bachelor Marketing, Bachelor Sociaal Werk, Bachelor Journalistiek, Bachelor Netwerkeconomie en zoveel meer zijn allemaal perfect mogelijk.Lessentabel
ECMTSp | ECMTCo | ||
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Frans | 4 | 4 | |
Engels | 3 | 3 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | 2 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
STEM | Aardrijkskunde | 2 | 2 |
athena skills | 1 | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 24 | 24 | |
Economie en Bedrijfswetensschappen | 4 | 4 | |
Duits (* optie niet verplicht) | 2 | 2 | |
Spaans (* optie niet verplicht) | 2 | ||
Communicatiewetenschappen | 2 | ||
TOTAAL AANTAL UUR | 8 | 8 |
Economie-Wiskunde
Je leert de kneepjes van het boek- houden. Je ontdekt de wondere wereld van de economie: hoe rolt geld en liefst naar jou? Hoe start je een eigen zaak of hoe zit een onderneming in elkaar? Je combineert economie met wiskunde of moderne talen. Later wil je verder studeren aan de hogeschool of universiteit, keuze te over.Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Wiskunde | 7 | |
STEM | Aardrijkskunde | 4 |
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 27 | |
Kunst & Artistieke expressie | ||
Economie en Bedrijfswetensschappen | 4 | |
Informatiewetenschappen | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 5 |
ZOOM
Werk je planmatig en ga je graag zelfstandig aan het werk? Vind je het boeiend om op een onderzoekende manier de wereld te ontdekken samen met je klasgenoten? Via verschillende freinet-technieken zet je in op een brede kennis en ontwikkel je vaardigheden voor jouw toekomst aan de hogeschool of universiteit.Wat hierna?
De brede doorstroomvorming houdt quasi alle keuzes aan hogeschool en universiteit open. Een master Geschiedenis? Politieke Wetenschappen? Psychologie? Of misschien ga ik in het onderwijs of doe ik een creatieve opleiding.Lessentabel
BASISVORMING | ZOOM | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Wiskunde | 4 | |
STEM |
Aardrijkskunde |
4 |
Biologie | ||
Chemie | ||
Fysica | ||
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 24 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Zoom Skills - Speak up! | 6 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 6 |
kunst & beeldende vorming
Een doorstroomrichting voor wie én creativiteit én algemene vorming belangrijk vindt. Je hebt dezelfde vakken als de andere doorstroomrichtingen of ASO. Daarnaast krijg je ook waarnemingstekenen, beeldende vorming en een brede waaier aan algemene vakken die ervoor zorgen dat je zowel naar de hogeschool of de universiteit kunt.kunst & beeldende vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wanneer ze voor een bachelor of master willen gaan na het secundair onderwijs.Wat Hierna?
Master Beeldende Kunsten, bachelor Plastische Opvoeding, bachelor Digitaal Ontwerpen, Master Kunstgeschiedenis of bachelor Interieurvormgeving: het zijn slechts enkele voorbeelden waar je na deze algemeen vormende richting mee uit kunt. Heel populair is ook de bachelor Industrieel Productontwerp. Keuze én garantie op werk verzekerd!Lessentabel
BASISVORMING | ABV | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 3 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Geschiedenis | ||
Wiskunde | 4 | |
STEM |
Aardrijkskunde |
4 |
Biologie | ||
Chemie | ||
Fysica | ||
STEM |
Aardrijkskunde |
|
Natuurwetenschappen | ||
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 25 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Kunst & Artistieke expressie | 9 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 9 |
Kunst & Beeldende vorming
Een doorstroomrichting voor wie én creativiteit én algemene vorming belangrijk vindt. Je hebt dezelfde vakken als de andere doorstroomrichtingen of ASO. Daarnaast krijg je ook waarnemingstekenen, beeldende vorming en een brede waaier aan algemene vakken die ervoor zorgen dat je zowel naar de hogeschool of de universiteit kunt.Lessentabel
1ste GRAAD A-stroom (ASO – KSO) |
|||
BASISVORMING | 1A | 2A | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding (CLIL : mogelijkheid om de les in het Frans te volgen) | 2 | 2 | |
Artistieke vorming | 1 | 1 | |
Nederlands + leren leren in het 1ste jaar | 5 | 4 | |
Burgerschap en financiële geletterdheid | project | ||
Mens en maatschappij |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 2 | |
Moderne vreemde talen |
Frans | 4 | 3 |
Engels | 2 | 2 | |
STEM | Wiskunde | 5 | 4 |
Natuurwetenschappen | 1 | 2 | |
Onderzoek en ontwerp -Techniek | 2 | 2 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 27 | 25 | |
Remediëren = herhaling basislerstof, extra oefeningen |
2u in totaal |
||
Excelleren = verder uitdiepen, verkennen, meer uitdagen | |||
Nederlands | 1u | ||
Engels | 1u | ||
Frans | 1u - 2u mogelijk | ||
Wiskunde | 1u - 2u mogelijk | ||
e-twinning | 1u - excelleren | ||
Talentenmodule - verkennen of verdiepen | 4u | 5u | |
Latijn (+ Grieks in het 2de) | 4 | 5 | |
Kunst | 2 | 5 | |
Sport (basket, dans, fitness, ijsschaatsen, judo, omni-sport, tennis/padel, voetbal, zwemmen) * optie 2u. | 2 | 5 | |
Moderne talen | 2 | - | |
Wetenschappen | 2 | - | |
Moderne talen met wetenschappen | - | 5 | |
Economie | - | 5 | |
Voor iedereen | |||
ICT (officepakket + programmeren) | 1 | 1 | |
Klasuur (teambuilding, sociale vaardigheden,...) | 1 | - |
Humane Wetenschappen
In Humane Wetenschappen willen we leerlingen in de eerste plaats leren aspecten van mens en samenleving te observeren en beschrijven via de vakken Gedrags- en Sociale Wetenschappen enerzijds en Kunst, Cultuur en Filosofie anderzijds: het vormt de basis van analyse en synthese. Leerlingen leren zo op een wetenschappelijke manier mens en maatschappij te doorgronden. Je verdiept je in kunst, cultuur en filosofie maar ook in het gedrag van de mens en de systemen in onze maatschappij. Zo krijg je een genuanceerd totaalbeeld aangereikt op school dat jij vervolgens met een kritische blik en open-minded kunt interpreteren.Wat hierna?
Een Master Psychologie, Politieke Wetenschappen, Cultuurwetenschappen of Rechten? Dat kan perfect na deze richting. Wil je liever een Bachelor Toegepaste Psychologie, Notariaat, Bedrijfsmanagement of Orthopedagogie, kan dat eveneens. Ook een opleiding richting het onderwijs behoort perfect tot de mogelijkheden.Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 3 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Wiskunde | 4 | |
STEM | Aardrijkskunde | 3 |
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 24 | |
SPECIFIEK gedeelte | ||
Gedrags- en maatschappij-wetenschappen | 4 | |
Kunstbeschouwing | 1 | |
Filosofie | 1 | |
Communicatiewetenschappen | 2 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 8 |
Latijn & moderne talen
Studies Latijn dragen bij tot de algemene vorming van de leerlingen. Ze hebben tot doel inzicht te verwerven in taal en letterkunde, de kunst en cultuur, de maatschappij en de mentaliteit van de Grieken en de Romeinen. Zo krijgen de leerlingen een beter inzicht in de eigen cultuur en kunnen ze onder andere ook de westerse cultuur met niet-westerse culturen vergelijken. Via de vakken Moderne Talen ontwikkelen onze leerlingen een brede talenkennis. Frans, Engels en Duits én Spaans in de 3de graad zorgen ervoor dat onze leerlingen mondeling en schriftelijk degelijk worden voorbereid.Wat Hierna?
Een opleiding aan de universiteit of hogeschool ligt voor het grijpen. Masteropleidingen Rechten, Sociologie , Pol&Soc of Geschiedenis? Of ga ik voor Klassieke Filologie of een taalopleiding. Keuze te over! Wil ik liever een bacheloropleiding idem dito!Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 3 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Wiskunde | 4 | |
STEM | Aardrijkskunde | 4 |
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 25 | |
Duits | 2 | |
Latijn | 4 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 6 |
Kunst & Beeldende vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wanneer ze voor een bachelor of master willen gaan na het secundair onderwijs.Wat hierna?
Master Beeldende Kunsten, bachelor Plastische Opvoeding, bachelor Digitaal Ontwerpen, Master Kunstgeschiedenis of bachelor Interieurvormgeving: het zijn slechts enkele voorbeelden waar je na deze algemeen vormende richting mee uit kunt. Heel populair is ook de bachelor Industrieel Productontwerp. Keuze én garantie op werk verzekerd!Lessentabel
1ste GRAAD A-stroom (ASO – KSO) |
|||
BASISVORMING | 1A | 2A | |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding (CLIL : mogelijkheid om de les in het Frans te volgen) | 2 | 2 | |
Artistieke vorming | 1 | 1 | |
Nederlands + leren leren in het 1ste jaar | 5 | 4 | |
Burgerschap en financiële geletterdheid | project | ||
Mens en maatschappij |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 2 | |
Moderne vreemde talen |
Frans | 4 | 3 |
Engels | 2 | 2 | |
STEM | Wiskunde | 5 | 4 |
Natuurwetenschappen | 1 | 2 | |
Onderzoek en ontwerp -Techniek | 2 | 2 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 27 | 25 | |
Remediëren = herhaling basislerstof, extra oefeningen |
2u in totaal |
||
Excelleren = verder uitdiepen, verkennen, meer uitdagen | |||
Nederlands | 1u | ||
Engels | 1u | ||
Frans | 1u - 2u mogelijk | ||
Wiskunde | 1u - 2u mogelijk | ||
e-twinning | 1u - excelleren | ||
Talentenmodule - verkennen of verdiepen | 4u | 5u | |
Latijn (+ Grieks in het 2de) | 4 | 5 | |
Kunst | 2 | 5 | |
Sport (basket, dans, fitness, ijsschaatsen, judo, omni-sport, tennis/padel, voetbal, zwemmen) * optie 2u. | 2 | 5 | |
Moderne talen | 2 | - | |
Wetenschappen | 2 | - | |
Moderne talen met wetenschappen | - | 5 | |
Economie | - | 5 | |
Voor iedereen | |||
ICT (officepakket + programmeren) | 1 | 1 | |
Klasuur (teambuilding, sociale vaardigheden,...) | 1 | - |
Beeldende Vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wanneer ze voor een bachelor of master willen gaan na het secundair onderwijs.Wat Hierna?
Master Beeldende Kunsten, bachelor Plastische Opvoeding, bachelor Digitaal Ontwerpen, Master Kunstgeschiedenis of bachelor Interieurvormgeving: het zijn slechts enkele voorbeelden waar je na deze algemeen vormende richting mee uit kunt. Heel populair is ook de bachelor Industrieel Productontwerp. Keuze én garantie op werk verzekerd!Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | |
Wiskunde | 3 | |
STEM | Aardrijkskunde | 2 |
athena skills | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 21 | |
Kunst & Artistieke expressie | 12 | |
Kunstbeschouwing | 1 | |
TOTAAL AANTAL UUR | 13 |
Humane Wetenschappen - Communicatiewetenschappen
In Humane Wetenschappen willen we leerlingen in de eerste plaats leren aspecten van mens en samenleving te observeren en beschrijven via de vakken Gedrags- en Sociale Wetenschappen enerzijds en Kunst, Cultuur en Filosofie anderzijds: het vormt de basis van analyse en synthese. Leerlingen leren zo op een wetenschappelijke manier mens en maatschappij te doorgronden. Je verdiept je in kunst, cultuur en filosofie maar ook in het gedrag van de mens en de systemen in onze maatschappij. Zo krijg je een genuanceerd totaalbeeld aangereikt op school dat jij vervolgens met een kritische blik en open-minded kunt interpreteren.Wat Hierna?
Een Master Psychologie, Politieke Wetenschappen, Cultuurwetenschappen of Rechten? Dat kan perfect na deze richting. Wil je liever een Bachelor Toegepaste Psychologie, Notariaat, Bedrijfsmanagement of Orthopedagogie, kan dat eveneens. Ook een opleiding richting het onderwijs behoort perfect tot de mogelijkheden.Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak | 2 | ||
Lichamelijke Opvoeding | 2 | ||
Nederlands | 4 | ||
Frans | 3 | ||
Engels | 2 | ||
Geschiedenis & Burgerschap | 2 | ||
Wiskunde | 4 | ||
STEM | Aardrijkskunde | 2 | |
athena skills | 1 | ||
TOTAAL AANTAL UUR | 22 | ||
Gedrags- en maatschappij-wetenschappen | 5 | ||
Kunstbeschouwing | 2 | ||
Filosofie | 2 | ||
TOTAAL AANTAL UUR | 9 |
Opleidingen
Biotechnieken
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. Je hebt heel veel labopraktijk én in 3de graad ook stage.
Wat hierna?
Een brede waaier aan bacheloropleidingen om uit te kiezen: Biomedische Laboratoriumtechnologie, Farmaceutische en Biologische Laboratori
Read More
Biotechnologische en Chemische Technieken
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. Je hebt heel veel labopraktijk én in 3de graad ook stage.
Wat hierna?
Een brede waaier aan bacheloropleidingen om uit te kiezen: Biomedische Laboratoriumtechnologie, Farmaceutisc
Read More
Bijzondere wetenschappelijke vorming na structuuronderdeel met dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit (onderwijskwalificatie 4)
In de wetenschappen wordt de studie van de natuurverschijnselen, de levenloze en de levende materie uitgediept in de lessen Fysica, Chemie en Biologie. Deze studierichting legt vooral de klemtoon op het aanleren van een wetenschappelijke denkwijze en experimentele vaardigheden. In combinatie hiermee krijg je een stevig pakket Wiskunde te verwerken dat zeer uitdiepen
Read More
Algemeen aanbod voor types 2, 3, 4, 6 en 9
Lessentabel
Vakken
1B
Basisvorming
LBV
2
LO
2
Nederlands
5
Frans
2
Wiskunde
4
STEM
6
Natuurwetenschappen
2
MAVO
3
Remediëren en excelleren
3
Creatief atelier
2
SOVA
1
Economie
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld.
Wat hierna?
Een brede waaier aan master- en bacheloropleidingen om uit te kiezen: Master Taal- en Letterkunde, Master Vertaler/Tolk, Bachelor Office Management,
Read More
Economie - Wiskunde
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld. In combinatie hiermee krijgen de leerlingen een stevig pakket Wiskunde aangeboden dat zowel inhoudelijk als qua aantal uren optimaal voorbereidt op al
Read More
1ste graad A-stroom Zoom
Werk je planmatig en ga je graag zelfstandig aan het werk? Vind je het boeiend om op een onderzoekende manier de wereld te ontdekken samen met je klasgenoten? Via verschillende freinet-technieken zet je in op een brede kennis en ontwikkel je vaardigheden voor jouw toekomst aan de hogeschool of universiteit.
Wat Hierna?
De brede doorstroomvorming houdt quasi alle keuzes aan hogeschool en universiteit open. Een master Geschiedenis? Politieke Wetenschappen? Psychologie? Of
Read More
Economie-Moderne Talen
Het vak Economie focust op de economische actualiteit, en wil via het opbouwen van een brede basisterminologie en –inzichten de leerlingen boeien om op een kritische wijze na te denken over allerhande economische thema’s. Via de vakken handelseconomie en boekhouden leer je op termijn alle finesses van de economische wereld. Via de vakken Moderne Talen ontwikkelen onze leerlingen een brede talenkennis. Frans, Engels en Duits én Spaans in de 3de graad zorgen ervoo
Read More
Economie-Wiskunde
Je leert de kneepjes van het boek- houden. Je ontdekt de wondere wereld van de economie: hoe rolt geld en liefst naar jou? Hoe start je een eigen zaak of hoe zit een onderneming in elkaar?
Je combineert economie met wiskunde of moderne talen.
Later wil je verder studeren aan de hogeschool of universiteit, keuze te over.
Lessentabel
Levensbeschouwelijk vak
2
Lichamelijke Opvoeding
2
Nederlands
4
Frans
3
Engels
2
Geschiedenis & Burgersch
Read More
Fase 1 en 2 met een aanbod voor types 2, 3, 4, 6 en 9
ZOOM
Werk je planmatig en ga je graag zelfstandig aan het werk? Vind je het boeiend om op een onderzoekende manier de wereld te ontdekken samen met je klasgenoten? Via verschillende freinet-technieken zet je in op een brede kennis en ontwikkel je vaardigheden voor jouw toekomst aan de hogeschool of universiteit.
Wat hierna?
De brede doorstroomvorming houdt quasi alle keuzes aan hogeschool en universiteit open. Een master Geschiedenis? Politieke Wetenschappen? Psychologie? Of misschien ga ik in h
Read More
kunst & beeldende vorming
Een doorstroomrichting voor wie én creativiteit én algemene vorming belangrijk vindt. Je hebt dezelfde vakken als de andere doorstroomrichtingen of ASO.
Daarnaast krijg je ook waarnemingstekenen, beeldende vorming en een brede waaier aan algemene vakken die ervoor zorgen dat je zowel naar de hogeschool of de universiteit kunt.
kunst & beeldende vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wa
Read More
Kunst & Beeldende vorming
Een doorstroomrichting voor wie én creativiteit én algemene vorming belangrijk vindt. Je hebt dezelfde vakken als de andere doorstroomrichtingen of ASO.
Daarnaast krijg je ook waarnemingstekenen, beeldende vorming en een brede waaier aan algemene vakken die ervoor zorgen dat je zowel naar de hogeschool of de universiteit kunt.
Lessentabel
1ste GRAAD A-stroom (ASO – KSO)
BASISVORMING
1A
2A
Levensbeschouwelijk vak
2
2
Read More
Humane Wetenschappen
In Humane Wetenschappen willen we leerlingen in de eerste plaats leren aspecten van mens en samenleving te observeren en beschrijven via de vakken Gedrags- en Sociale Wetenschappen enerzijds en Kunst, Cultuur en Filosofie anderzijds: het vormt de basis van analyse en synthese. Leerlingen leren zo op een wetenschappelijke manier mens en maatschappij te doorgronden. Je verdiept je in kunst, cultuur en filosofie maar ook in het gedrag van de mens en de systemen in onze maatscha
Read More
Latijn & moderne talen
Studies Latijn dragen bij tot de algemene vorming van de leerlingen. Ze hebben tot doel inzicht te verwerven in taal en letterkunde, de kunst en cultuur, de maatschappij en de mentaliteit van de Grieken en de Romeinen. Zo krijgen de leerlingen een beter inzicht in de eigen cultuur en kunnen ze onder andere ook de westerse cultuur met niet-westerse culturen vergelijken. Via de vakken Moderne Talen ontwikkelen onze leerlingen een brede talenkennis. Frans, Engels en Duits
Read More
Kunst & Beeldende vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wa
Read More
Beeldende Vorming
In onze kunstrichting willen we leerlingen in de eerste plaats zowel technieken aanleren als theoretisch vormen op artistiek en creatief vlak. Via vakken als waarnemingstekenen, kunstinitiatie en beeldende vorming verwerven de leerlingen alle noodzakelijke basistechnieken om in de derde graad voluit de creatieve kaart te trekken. Naast de kunstvakken krijgen de leerlingen ook een brede algemene vorming inclusief wiskunde en talen, zodat ze alle kansen gaaf houden wanneer ze voo
Read More
Humane Wetenschappen - Communicatiewetenschappen
In Humane Wetenschappen willen we leerlingen in de eerste plaats leren aspecten van mens en samenleving te observeren en beschrijven via de vakken Gedrags- en Sociale Wetenschappen enerzijds en Kunst, Cultuur en Filosofie anderzijds: het vormt de basis van analyse en synthese. Leerlingen leren zo op een wetenschappelijke manier mens en maatschappij te doorgronden. Je verdiept je in kunst, cultuur en filosofie maar ook in het gedrag van de mens en
Read More