Inschrijven OV4 voor het schooljaar 2024 – 2025

Algemene info

In 2012 werd het inschrijvingsrecht in het secundair onderwijs gewijzigd. De Vlaamse Regering heeft regels opgesteld om zich ervan te verzekeren dat jongeren op een correcte wijze in scholen ingeschreven worden. Daardoor krijgen schoolbesturen, leerlingen en ouders meer rechtszekerheid bij het inschrijvingsproces.

Elk jaar organiseren we verschillende infomomenten om ouders, hulpverleners en andere betrokkenen een duidelijk beeld te geven van onze schoolwerking en inschrijvingsprocedure. Dit moment biedt ook de gelegenheid om vragen te stellen.

Meer praktische informatie volgt via deze website (minimaal 2 weken op voorhand): inschrijving via Google forms mogelijk voorafgaand aan het informoment.

-> Schrijf je hier in voor de mailingslijst om op de hoogte blijven ivm de infomomenten en data aanmelding/inschrijving.

Basisprincipe

Het uitgangspunt is dat een leerling die zich eerst komt aandienen voor een inschrijving in de school, ook eerst wordt ingeschreven. De algemene regel is dus dat leerlingen chronologisch worden ingeschreven.

Voorrangsregeling

Op deze chronologie is echter voor bepaalde leerlingengroepen, waarvoor de overheid het inschrijvingsrecht maximaal wil garanderen, een afwijking voorzien in de vorm van de voorrangsregeling. Er zijn verschillende voorrangsgroepen bepaald, namelijk:

• Leerlingen van dezelfde leefentiteit (broers/zussen van reeds ingeschreven leerlingen)
  • Kinderen van personeelsleden
  • Campusleerlingen

Voor elke voorrangsgroep is een periode voorzien waarin de leerlingen die behoren tot die voorrangsgroep zich bij voorrang op alle andere leerlingen kunnen inschrijven.

Binnen elke voorrangsperiode gebeuren de inschrijvingen chronologisch. Na iedere voorrangsperiode wordt de voorrang afgesloten voor de betrokken voorrangsgroep. Als een leerling zich niet heeft ingeschreven in de voorrangsperiode die op hem van toepassing is, en dus geen gebruik gemaakt heeft van zijn voorrangsrecht, dan is hij zijn voorrang kwijt.

Inschrijven van de voorrangsgroep “leerlingen van dezelfde leefentiteit en kinderen van personeelsleden” via deze link.
Vanaf 18/03/2024 om 09u00 tot en met vrijdag 29/03/2024.

Tijdslijn

• 18 maart: inschrijven als je broers of zussen hebt op school of als je ouders hier werken.
  • 22 april: aanmelden doe je makkelijk online via het schoolsysteem.
  • 23 april: de school rangschikt de aanmeldingen en wijst plaatsen toe.
  • 26 april: bevestig je inschrijving als je een plekje hebt gekregen.
  • 6 mei: als je bent aangemeld, kan je dit omzetten naar een definitieve inschrijving.
  • 3 juni: als er nog plaatsen zijn, kan je je dan inschrijven.

Capaciteiten

Aantal leerlingen/per eenheid voor schooljaar 2024-2025 bij GO! Athena OV4:

OV4 Type 3: B-stroom en 2de graad arbeidsmarktgerichte finaliteit

• Er zijn 7 plekken in elke klasgroep van 1B, 2B, 3B, en 4B. (2 klasgroepen per leerjaar)
  • In 5B en 6B is er plek voor 10 leerlingen per klasgroep. (1 klasgroep per leerjaar)

OV4 Type 9: A-stroom & B-stroom:

• In 1A en 2A zijn er 2 klasgroepen van 7 leerlingen.(2 klasgroepen per leerjaar)
  • In 1B en 2B is er 1 klasgroep van 8 leerlingen. (1 klasgroep per leerjaar)

Update capaciteiten voor het schooljaar 2024-2025 is hier terug te vinden (update na iedere aanmeldings- en inschrijvingsperiode).

Extra Informatie:

Infoweekend athena: Op 20 april 2024 van 10u tot 17u.
Kom en ontdek wat GO! Athena OV4 te bieden heeft.

Mailinglijst OV4: Blijf op de hoogte van belangrijke updates en schrijf je hier in voor onze mailinglijst.

Heb je vragen of wil je je inschrijven voor de mailinglijst of de infoavond? Laat het ons weten via het mailadres info@athena-ov4.be.!